A kosárlabda alapjai
A kezdetek Fontosabb adatok Szabályok NBA
Játékszabály

A kosárlabda lepattintása (labdavezetés) nélkül a labdával nem lehet két lépésnél többet haladni. Ha ezt a játékos nem tartja be, akkor lépéshibát ítélnek ellene, és az ellenfél folytathatja a játékot.

A másik ehhez hasonló szabály az, hogy ha a játékos befejezi a labdavezetést, akkor nem kezdheti azt újra, mert az „kétszerindulás”, és az ellenfél kapná meg a labdát.

A kosárlabdázás alapvetõen érintkezés nélküli játék. Ha az ellenféltõl valaki kosarat akar szerezni, és ezt mi meg szeretnénk akadályozni, akkor nem szabad megütni a kezét, meglökni, ütközni vele, és a többi.

A 3-pontos vonalon kívüli kosár három pontot ér, ezt távoli dobásnak nevezzük, a vonalon belüli pedig kettõt ér, ezt középtávoli vagy - ha a büntetõterületen belülrõl történik, akkor - közeli dobásnak nevezzük.

Ha valakit dobás közben faultolnak (szabálytalankodnak vele szemben), de a dobó bedobja a labdát, akkor ért a kosár, és plusz 1 büntetõdobást végezhet el, míg ha nem ment be a labda, akkor annyi büntetõdobás jár neki, ahány pontos (2 vagy 3) volt a dobási kísérlete.

Magyarországon (a FIBA szabályai szerint) 5 személyi hiba után a játékost le kell cserélni és nem térhet vissza a játéktérre, az NBA-ban 6 személyi hibával lehet kipontozódni (ott azonban 4x10 helyett 4x12 perc a játékidõ).
Ha a támadó csapat a félpályán átvitte a labdát, azt már nem szabad visszavinni a védõ térfélre, mert az visszajátszás, és ilyenkor az ellenfél kapja meg a labdát. Ahhoz, hogy a támadótérfélre átvigye a labdát, a csapatnak 8 másodperc áll rendelkezésére (az NBA-ben 10).

Egy labda akkor van kinn, hogyha az alapvonalon vagy az oldalvonalon kívül lepattan, vagy olyan játékost vagy tárgyat érint, aki/ami szintén kint van. Ha nem pattan le vagy rájuk, és vissza tudják juttatni a pályára, a játék folytatódhat. Nagyjából ugyanez érvényes a visszajátszásra a középvonal tekintetében néhány eltérés mellett.

Ha egy játékos felugrik labdával a kezében (például dobáshoz), de úgy esik vissza a földre, hogy még mindig a kezében van a labda, akkor az lépéshiba (ez alól kivétel, ha egy lábon vagy felugrás után egy lábra érkezve kapta meg a labdát, mert ilyenkor errõl a lábáról felugorhat és leérkezhet páros lábra, de ilyenkor már nem sarkazhat).

A támadó játékos nem tartózkodhat (az NBA-ben a védekezõ játékos sem) a büntetõterületen belül (a gyûrû alatti - esetlegesen -festett zóna) belül egyhuzamban 3 másodpercnél tovább. Ha ezt megteszi, a labdát elveszik a vétkes játékos csapatától.

A támadó csapatnak 24 másodperce (támadóideje) van, hogy kosárra dobjon. Ha lejár a támadóidõ, elveszítik a labdát. A támadóidõ újraindul, ha a labda érinti a gyûrût, de ha csak palánkot ér a labda, az óra megy tovább.